fredag 8 januari 2016

Läppbalsam med kakao


Till julklappar åt familj och vänner gjorde jag ett härligt vårdande läppbalsam med doft och färg av kakaomassa.


Läppbalsam med kakao

2 msk Ekologisk Kokosolja 
1 msk Lanolin
10 g Ekologisk Kakaomassa ( finns att köpas i de flesta ekoaffärer)
5 g Bivax

Smält alla ingredienser i ett vattenbad häll upp på burkar, jag använde 25ml aluminiumburkar och receptet räcker till 10 sådana . 

Köpte mina burkar härifrån från en finsk webshop, men de går att använda om och om igen. Organic Makers har också fint utbud av både burkar och oljor, men frakten till Finland är dyr.

Detta recept är inte helt zero waste, men väldigt nära. Kokosoljan går att köpa i glasburk, bivax får man ofta köpa bivaxplattor oförpackade från ekoaffärer eller via Reko biodlare. Lanolinen jag använder kommer från Crearome i en plastburk ( men den använder jag i många salvor och annat, och kakaomassan i en plastpåse.

Älskar att göra min egen hud- och hårvård, då vet jag vad de innehåller och får anpassa recepten enligt mina behov.


2 kommentarer:

  1. Lanolin, måste det vara med?
    Har ju allt annat här hemma ;)
    Köpte hem glasburkar till jul och fixade lite salvor till min mamma och syster. Hade även tänkt laga läppcerat men hittade inget bra och enkelt recept, fram tills nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan troligen testa dig fram utan Lanolin också, men jag gillar den vårdande egenskapen lanolinet har, samt att de blir lite mer som läppglans då.

      Radera