måndag 18 januari 2016

Hello London Calling


I julklapp av min man fick vi en London resa, så vi skulle kunna åka och hälsa på en av mina bästa vänner som bor där.
Så förra veckan tillbringade vi två hela dagar i London jag och maken.

Så klart när jag reser är jag intresserad av att kolla de ekologiska och miljövänliga utbudet som finns i andra städer. Även om själva resande i sig är så långt från miljövänligt man kan komma. Dock reser vi väldigt sällan, men tyvärr är det lite så när man har jordbruk, för att överhuvudtaget kunna få någon semester måste man åka hemifrån, förvisso behöver man ju inte alltid ta flyg, de räcker ju med att lokal turista.


Ett måste att se för den som är allternativ medicin intresserad är Neals Yard´s Remedies, vid Neals Yard området., nära Covent Garden tunnelbanestationen (blåa Piccadilly linjen). Där finns all sorts naturmedicin och naturlig hudvård och kosmetika. För mig som älskar vilda växter och dess läke egenskaper var detta ett paradis, jag blev tvungen att köpa hem lite örtmedicin som inte finns i den Finländska naturen.

 En butik som är ett måste om man är på jakt efter ekologisk mat är Wholefood Market, de finns 3 st i London men den största och den som vi besökte ligger i Kensington, dock är inte all mat i denna butiks kedja ekologiskt men mycket är.


Jag fascinerades över lösvikts avdelningen. Tyvärr var ekoutbudet ganska smalt, och papperspåsarna hade plastad insida, men man kunde ta papperspåsar från frukt avdelningen istället för att fylla på sina varor i. Men utbudet var överväldigande.


Kryddor i lösvikt är något jag saknar här hemma.


Nästan all frukt och grönsaker ( även de ekologiska ) var oförpackade. <3





Att få fylla på sin egen burk med nötsmör sku va härligt.


Ekologiska kaffebönor i lösvikt är vi precis inte bortskämda med här omkring så vi passade så klart på att köpa hem lite.


En sak som vi tyckte var intressant som butiks kedjan har som koncept är att de har märkt ut hur välmåendet av köttet man köper har haft det. Här kan du läsa mer om du är intresserad.

Utöver mat, så fanns här ett stort utbud av ekologisk kosmetik, baby tillbehör, diverse rostfri stål och bambu köksredskap, kökböcker och ekostäd tillbehör. Ett sådant utbud man suktar efter att skulle finnas här. Ja skulle man bo i London skulle jag nog vara stamkund här. Men jag föredrar nog den lugna landsbyggden, men man kan ju hoppas på att konceptet efterapas och kommer hitåt så småningom.

Samtidigt som vi var i Kensington passade vi på att se Kensington Park, som är riktigt fin. Vi gick även till Harrods ( som visade sig va helt onödigt). På Harrods te avdelning frågade jag efter ett ekologiskt lösvikts te vilket de inte hade, de hade bara ett som de visste var ekologiska men inte sertifierade. Så jag sa fine, ja tar 100 g av det, men när han hade vägt upp de och sa vad 100 g blev att kosta, höll jag nästan på att tappa hakan när han sa att de blir 35 Pund, så jag tackade vänligt nej. Tror jag ska börja samla och torka te och låta Harrods bli återförsäljare. Ho Ho.

Inte heller på den överdådiga leksaks avdelningen blev vi särskilt imponerade. Där frågade jag om de har några ekologiska giftfria leksaker, och butiksbiträdet förstod inget. Men när jag frågade om de hade några träleksaker så visade han mig de 5 st de hade. Så detta är ingen butik för den medvetne konsumenten. Skippa de överprissatta oekologiska Harrods.


Ett annat ställe jag ville besöka var  Labour and wait. Dit tog vi tuben till Liverpool, och gick därifrån, en bit att gå men de funkade. Annars ligger en overground station Shoreditch Highstreet närmare ( men de är lite knepigare att åka med overground).


Butiken är fylld med bruksvaror, sådana man köper en gång i livet, vilket jag gillar. Sen är butiken super charmig, men väldigt dyr. Jag kom visserligen hem med en sak som jag hade planerat att köpa, men de kan jag visa i ett annat inlägg.


Ett stenkast från Labour and Wait, finns ett trevligt café/ barberare/ bio/ inrednings butik Barber & Parlour. Där kunde vi avnjuta en te/ kaffe medan vi tjuvkikade på en kille som fick sitt skägg rundklippt. Ett trevligt ställe i en salig bohemisk röra. Här hittade jag ett par solglasögon med träram som jag ångrade lite att jag inte köpte. 


Förståss besökte vi de vanliga turist attraktionerna. Som alla gick smidigt att ta sig till med tunnelbanan. Big
Ben. London eye ser man från samma bro som Big Ben.



Naturhistoriska Muset var intressant och dessutom helt gratis. Här såg vi bland annat blommor som Darwin hade samlat. Dinosaurie skelett och allt möjligt intressant. Har man tid är detta väl värt ett besök.



Tower Bridge gick smidigt att ta sig till med tunnelbanan.


London som helhet tycker jag är charmigt. Men de har inte kommit lika långt i sitt miljötänk som Köpenhamn eller Paris. De är svårt att hitta ekologiska matställen eller caféer. Lika så med ekologiska butiker för barn. Men likväl kan jag tänka mig att åka dit igen, men hoppas att utbudet på resturangerna skulle ha förbättrats då.

Borta bra men hemma bäst. Så känns de alltid att lika skönt att få komma till lugnet på landsbyggden, slippa all storstads stress och konsumtions hysteri. Jag trivs bättre här, där jag får gå och mata mina hönor. Eller strosa runt i mina stickasockor smuttande på mitt egen odlade mynta te, peta in några pinnar i brasan, och sätta mig i gungstolen och sticka. De är här jag hör hemma.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar