torsdag 24 september 2015

Skörd trotts allt

 Tack vare den varma hösten blir skörden någorlunda i år ändå. De trodde jag inte i augusti.
Men man ska inte ropa hej i förväg, för plötsligt så händer det. Till och med brysselkålen är på gång. Ett av mina experiment i år, som jag tvivlade på ganska långt. Men med extra nässelvatten gödning här på höstkanten så har den tagit fart och börjat bilda små kålhuvuden som snart är klara för skörd. Men de som är bra med brysselkålen är att den är väldigt härdig för kyla. Så den borde kunna skördas långt in på hösten. Mums, snart får man avnjuta smörkokt brysselkål.


Till ock med störbönorna hann leverera. 

 Spritstörböna är årets experiment. Nu måste jag bara fundera ut hur jag ska ta tillvara och lägga in den. Någon som testat, och kanske kan dela recept?

Blauhilde Purpurstörböna, är en ny favorit. Den tog länge på sig att bli klar, men ack va de var värt det. För titta vilka skönheter hon levererar.

  Tyvärr måste man bara lätt koka bönorna i 1 min, annars tappar de sin fina purpurfärg.
Men dessa är så vackra att de kunde vara enbart för skådebröd. Kanske man borde göra en bönpergola någonstans på gården?

 Grönkålen som aldrig gör en besviken är vacker i år med tillsammans med tagetes. Red Russian är en mildare lila aktig grönkål, men skadedjur verkar föredra den också. Jag gillar den "vanliga"grönkålen bäst.
 I växthuset håller de sista tomaterna på att mogna. De som inte hann bli klara kokade jag till tomatmarmelad och en del gröna får mogna innomhus tills de blir röda och klara. Har också kokat röd tomatsås i mängder.

Igår började jag riva upp de gamla ogräsbevuxna  jordgubbslandet. Aldrig mera plast under jordgubbsplantorna säger jag bara, jisses vilket slit de var att få bort det. Dessutom vill jag inte behöva slänga en ogräsbevuxen plastmatta vart fjärde år. Sådant slöseri tär på mitt miljömedvetna samvete. Hönsen har börjat krafsa upp jorden, nu är det dags för mig att gräva bort de gamla plantorna, ta bort allt rotogräs, gödsla och vintertäcka med halm och trädgårds avfall, för att få bli till nästa års kålland. Totalt har jag slitit bort 20 kvm jordubbsland i år, så nu blir det att anlägga ett nytt jordgubbsland.

Dags att ta på sig arbetskläder och gå ut och motionera med spaden. Vem behöver åka på gym som har ett trädgårdsland? Kroppen mår bra av riktigt jobb, plus att man får både nytta och nöje i samma veva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar