torsdag 16 april 2015

Av jord är du kommen


De vi äter har uppstått ur jorden, genom ett frö som har tagit näring från jorden, fått sin kraft av solen och släkt sin törst med regnet. Den näring som försvann när grödan skördades skall på något sätt tillbaka i jorden, för att kunna ge samma näring åt kommande grödor. Ett genialiskt kretslopp.

Därför är det viktigt att man tillför jorden den näring som har tagits bort förra skördesäsongen.
Jag gräver nu ner vinterns matrester direkt i trädgårdslandet, de blir till jord på några veckor. Detta kan jag göra när jag komposterar med Bokashi, eftersom matresterna ( skal och dyl. de ätbara får hönorna) har syrats inomhus under 2 veckor i syrefri miljö, bryts de ner snabbare av jorden. Dessutom vill inga skadedjur så som råttor eller kråkor ha matresterna nu när de smakar syrat.
På detta sätt får jag snabbt och effektivt fin näringsrik kompostmylla till mitt trädgårdsland.

Istället för att transportera bort sitt köksavfall kan man förvandlade till GULD. Näringsrik , odlingsbar jord. Av jord är allt växande, till jord skall de åter bliva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar