söndag 22 mars 2015

Föreläsning - Nå dina drömmars mål

.

Igår var jag och hörde på en inspirerande föreläsning på Juthbacka kulturcentrum. Föreläsarna var den kända bloggerskan Jonna Jinton  som lever sin dröm, den andra föreläsaren var Lars Losvik som föreläste om den mentala biten kring hur man når sina mål i livet.

Gillade föreläsningen massor, för målen behövde inte vara storslagna, de kunde även vara små mindre mål.
Men tanke sättet hur man ska nå dit är samma. Allt handlar om självklara saker som, inställning, possitivttänkande, en mental bild om hur det är att nå sina mål, och att bara köra igång och göra det, annars blir det aldrig av om man lämnar det som drömmar liggandes i soffan. Ja föreläsningen lämnade kvar som en riktig kick :).

Jonna inspirerade också massor. Om ni inte har följt henne tidigare kan jag berätta att hon gjorde det modiga att som 21 åring flytta ut till en liten by i norrland till en vedeldad stuga. Att som statstjej lära sig hugga ved och överleva de kalla norrländska vinternätterna, är så himla modigt. Hon hade en sådan stark längtan till att få vara själv i naturen att hon bara måste göra det. För att överleva ekonomiskt började hon fotografera, blogga samt tillverka silversmycken. Hon tar så otroligt vackra naturbilder så man blir helt paff.

Jag kan känna igen mig mycket i hennes känsla av fångenskap i stadsmiljöer, att man bara vill slå sig fri för att få känna den friska naturen, andas in den rena luften blicka ut över de vidsträckta vyerna och vara ett med naturen. Att de är där/här på landet, bredvid skogen jag hör hemma. Känner mig tacksam att jag får leva så. Att ha naturen som omsluter en..


Vi fick möjligheten att fota Jonna utomhus också, och en liten pratstund.

Det jag tar med mig från mötet med henne är den där nyfikenheten och upptäckar lusten ( ni vet den där som barn har kvar men vi vuxna tappat). Att ta sig tid att dofta på skogen, att lägga sig ner på isen och känna att den bär, att se och upptäcka naturen, och livet, med alla sinnen.

Nu känner jag mig så glädjefylld och inspirerad att jag tror de blir en skogsutflyckt med barnen söndagen till ära.

Hoppas ni har en fin helg!

1 kommentar:

  1. Vad fint du skrev om dagen! Och vilka fina bilder!! :)
    Tack för att du kom och lyssnade och för alla fina ord.

    Kram! / Jonna

    SvaraRadera