fredag 16 januari 2015

Små framsteg


 I veckan har jag gjort små framsteg mot mindre skräp. Jag köpte en del av vår mat från Punnitse & säästää, som är en butik man kan köpa mat i lösvikt från. Denna idé är toppen, men enda problemet är att man mäter upp varan i deras påsar. 

Jag skulle helst vela slippa påsarna, så nästa gång tar jag med samma påsar som jag tömt ut så blir de i alla fall återanvända. Helst skulle jag använda egna tygpåsar, men då börjar ju varorna väga mer, jag vill ju inte betala mer än nödvändigt. Handlar någon av er på punnitse & säästää hur gör ni i så fall?

 Vi bakar srörsta delen av vårt bröd själva, men ibland lämnar det någon torr brödkant så dem brukar jag spara i en papperspåse. När påsen är fylld med torkade brödkanter mixar jag dem till eget ströbröd. Super enkelt, dessutom blir det ännu en sak man slipper köpa i en plastförpackning.


 Våra hönor har börjat ge ägg igen efter att de ruggat, de är ett sant tecken mot att vi går mot ljusare tider. Underbart att få gå till hönshuset på morgnarna för att plocka in dagens ägg leverans. Återigen slipper vi äggförpackningarna.


 I veckan har vi hämtat mjölk från vår mjölkbonde. Gjorde även egen yogurt av mjölken. Då slapp vi de förpackningarna. Mjölk- och yogurtförpackningar  är de som avger mest skräp hemma hos oss. Men genom att vi hämtar mjölken slipper vi dessa.

Förutom en laktosfri mjölk/ vecka åt mig. Dricker inte mjölk förutom i kaffet. Gjorde cashewmjölk åt mig, gott att dricka, men inte i mitt kaffe, där vill jag nog ha vanlig mjölk. Önskar att jag inte vore en sådan kaffetratt. Kanske man borde detoxa bort sitt kaffesug? Men de är ju bara så gott!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar