tisdag 18 november 2014

På korv kurs

Vi har en jobbig "synd" som de är svårt att komma från. Nämligen korven. Barnen älskar korv, likaså husbonden. Jag bryr mig inte särskilt mycket i vanlig korv. Men jag har länge velat lära mig göra hemma gjord korv, eftersom bra ekologisk korv är svår att få tag på härom kring. Dessutom när man har egna djur, varför ska man gå över ån efter vatten?

Så drömmen gick i uppfyllelse igår när jag var på korv kurs. Blev så imponerad av kvinnan som drog hela kursen. Hon förespråkade att om man nu ska ta livet av ett djur ska man verkligen äta upp hela djuret, och jag kan inte annat än att hålla med henne. När man dödar ett djur är de inte mer än rätt att man använder sig av hela djuret, från skinnet till inälvorna. Annars är det som att man dödat djuret för bara halva kroppen. Denna makalösa kvinna kunde till och med naturgarva skinn, hoppas hon håller kurser i det också i framtiden. För de skulle vara väldigt intressant att lära sig.

Vi gjorde 4 stycken olika korvar. Peppar korv, fårkorv, julkorv och en korv på vitsvanshjort. De va något helt annat än köpis korvar kan jag lova. Sanslöst goda. Kursen fortsätter en gång till och då blir det blodkorv och leverkorv. Korvarna fick vi med oss hem också, dem spar jag till jul. Så här blir det en riktig gammaldags jul i år med hemgjorda (elä ja kurs gjorda) korvar, och hemgjorda ostar. Mums! Kan ni förstå att man börjar längta till jul?

I detta hus ska de minsann börja stoppas korv i fortsättningen. De låter väl hemskt om jag säger att jag har fått blodad tand? Hellre några riktigt bra korvar mera sällan än fabrikstillverkade.

Har ni några erfarenheter av korvstoppning, eller några bra recept? Om ni testat hurudan maskin använde ni isåfall? Funderar på vad det löns att satsa på?

8 kommentarer:

  1. Vi har införskaffat en decembertradition att stoppa korv här hemma, sedan två år tillbaks. Roligt och gott! Har också den boken, men har dock endast testat att göra färskkorv. Vore kul att gå en kurs så man lär sig ännu mer, och får till det där med att fylla fjälstren lagom mycket ;)

    /Annie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken rolig tradition. En sådan ska begynnas här också :). De kändes väldigt bra att gå på kurs för att sedan på riktigt våga sig på. Kanske jag vågar här hemma nu också. Måste bara hitta någon korvstoppnings manick och en handkvarn.

      Radera
  2. Fin reklam. Jag har beställt boken till min svärson som är älg-jägare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bilden var nog inte tänkt som någon reklam. Boken var en bok som ledaren för kursen rekommenderade. Lyckligtvis råkade jag ha boken hemma. Din svärson får en bra bok i present :).

      Radera
  3. Oh jag skulle med vilja gå en sån kurs! Förstår att det är annan godare smak på den korven.

    SvaraRadera
  4. Har du ingen assistent med tillbehör det vet jag min mor och mormor hade när de gjorde korv. Jag har oxå det och tog fram den i våras och tänkte göra egna korvar att grilla på sommaren men det blev aldrig av tyvärr. Jag är väldigt kräsen när det gäller korv så att göra egen måste bara bli av. Brukar tänka på Emil i Lönneberga där korvarna hängde i rader, det såg så gott ut. Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nix ingen assistent som kan mala. Men vi hade handkvarn till allt älgkött när jag var liten de går också bra. Tack, lycka till du med, med korv tillverkningen.

      Radera