lördag 8 november 2014

Diy raklödder till Farsdag





I morgon är det farsdag här i Finland. Jag och barnen har gjort egen rak kräm (raklödder) åt vår älskade pappa/man. Tänkte dela med mig av receptet.

Ekologiskt hemgjort raklödder 

2/3 dl ekologisk sheasmör
2/3 dl ekologisk kokosolja
2/4 dl ekologisk olivolja

Jag använde en örtolja jag gjorde i somras på groblad och våtarv. Grobladen är sårläkande och våtarven svalkande för huden, därför passar de bra till en rakkräm. Även ringblomsolja kunde passa.

Om man inte har en passande örtolja, kan man tillsätta eteriskolja.
T.e.x 10 droppar av rosmarin som är lugnande för huden.

Smält sheasmör, kokosolja och olivolja i en rostfri bunke i ett vattenbad. När allt har smält, tar du bort bunken från värmen. Låt svalna en liten stund. Ställ i kylskåpet ca. 10 min. Tag ut och vispa smeten så den blir fluffig och vit. (Det kan barnen hjälpa till med). Häll på rengjord burk. Klart!

Förvaras i rumstemperatur. Använd gärna en spatel när du tar en klick ur burken för att förhindra att bakterier kommer i burken.

Denna kräm är också bra som kroppslotion. Multifunktionellt är toppen!



En vintage rakspegel hittade jag på Lundagård och rakborsten hittade jag på Ekoshoppi i Vasa.

3 kommentarer:

  1. SUPERBRA tips :) jag älskar allt ekologiskt så glad jag hittade din blogg

    Ny post ute..IKEA badrum värda att minnas :)

    ha en kanonhelg


    LOVE Maria at inredningsvis - inredning it's, Swedish for decor :)

    SvaraRadera
  2. Denna rakkräm borde ju funka bra till när man ska raka benen. Men hur mycket är 2/3 dl?
    ska prova till helgen tänkte jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Två tredjedels deciliter. Obs! eftersom den innehåller växtbaserade oljor smälter den på huden, så den blir rinnig, men om man är i duschen är det inge problem.Annars är den toppen som handkräm också. Lycka till !

      Radera