fredag 19 september 2014

Skogsutflykt och Lingon med Raw kolasås



 Barnen är hos sin mormor, så att jag får lite ledig tid för mig själv. Händer inte så ofta. Ibland måste man bara få ladda batterierna. Vad gör man då med två barnfria dagar? Jo är man tokig som jag så rensar man trädgårdslandet tills ryggen säger till, sedan far man på en skogsutflykt. Tro det eller ej, men de är så här som jag trivs bäst och där jag kan ladda batterierna. Jag har svårt att ligga still och läsa. Så en skogsvandring för ensam är som bästa dunderhonungen för en trött mamma.

Jag for till en gammalgranskog där mossan bredde ut sig som en heltäckningsmatta på marken. Ni vet en sådan där gammal orörd granskog som ligger lite på en kulle. Går man på östersidan om kullen kan man troligtvis hitta trattkantareller. Fårticka är en annan fin svamp som trivs bra i gamla granskogar.
 Hittade massvis med fårticka.
 Jag plockade några trattkantareller, men de är fortfarande väldigt små, så de behöver nog någon vecka till på sig innan de är klara. Vi bor ju i norra Österbotten, men bor du längre söderut kan de nog tänkas vara klara.
 En halvfull korg med fårticka är väl ändå inte så dumt. Älskar när marken blir lövtäckt.
Älskar att vandra sådana här vägar.
  Älskar höstens färger. 
 Jag på skogsvandring.
 Vidsträckta vyer. Åkrarna som blivit tröskade, balade och skördade. En känsla av förnöjsamhet inför vintern.
 Älskar strukturen i det här gräset. De är så vackert. Vackert i naturen eller varför inte i en vas innomhus.
Tyckte de va lite roligt att hitta en äppelhög mitt i skogen innan jag insåg syftet. Ser ni älgtornet i högra hörnet? Äpplena var lockbete. Jag är ju för att äta vilt i stället för massproducerat oekologiskt oetiskt kött, men ändå kändes det synd om älgstackaren som kommer att komma hit i hopp om att få sig en godbit.


Fick med mig lite lingon också.
Tänkte tipsa om en god superenkel och supersnabb kolasås till.


Raw kolasås

1 msk honung
1 msk ekologisk kokosolja
2 msk ekologisk jordnötssmör
en nypa salt

Mixa allt till en jämn smet.
Serveras till lingon eller tranbär.


Ett annat gott recept till lingon är Chaikräm som jag gjorde för något år sedan, det hittar du här.
Eller varför inte göra en lingon dryck som jag gjorde här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar