torsdag 4 september 2014

Om höns



Tänkte berätta om höns eftersom en läsare var nyfiken på att skaffa hönor, och ville veta mera.

Vår dotter fick av sin farfar till 2 årsdagen 8 avlagda värphybrider och en tupp. De var till allas glädje, för vi hade nämligen tänkt skaffa hönor, så de var den bästa gåvan hon och vi kunde få. De såg alldeles förskräckliga ut när de kom eftersom de hade varit inlåsta i en hönsfarm med tiotals andra hönor. Kammen var alldeles ljusrosa, och fjäderskruden var ruggig. De förstod inte att de kunde sprätta runt och leta mask, eller att de skulle sova på en pinne. De stod mest bara i ett hörn inne i rasthagen och var skrämda. De hade knappast sett en grön gräsmatta förr. Det var i slutet på maj.

I slutet av sommaren hade de lärt sig att sitta på pinnen, krafsa efter mask, sandbada, lägga ägg och allt annat som "vanliga" hönor kan. De lärde sig till och med att gå fritt utomhus. Före klockan sju på kvällen hade de alla letat sig in och satt på sin pinne, ( detta är inget man behöver träna, det finns i deras instinkt att söka sig till boet vid en viss tidpunkt). Värphybriderna kan aldrig lära sig att ruva fram kycklingar, denna instinkt har de gått miste om vid framavlingen.

Efter detta har vi testat på olika rashöns. Brahma- araucana blandning, en isbar blandning, kochiner ( vilket inte var vår grej de är helt enkelt för små för att passa i grytan och ger små ägg, men de är goda ruvare), wyandotte  och nu senast Sussex. De två nya sussex hönorna är tonåringar ( men jag har börjat ana att båda är tuppar). Denna ras har jag tänkt avla fram mera av. De andra kommer vi ta bort vart efter.

Jag köpte Sussex ägg från en uppfödare och la dem under en höna som ruvade, tyvärr lyckades det inte första gången. För man skall tydligen låta äggen vila något dygn efter att de åkt bil, p.g.a att äggtrådarna ska stabilisera sig igen. Nu testar vi på nytt, jag har ingen höna som vill ruva just nu ,så min vänninas höna får ruva fram mina kycklingar. Får se om det lyckas denna gång i stället.

Höns tips

Jag är ingen expert på höns, men jag tänkte tipsa lite om det jag lärt mig.

1. Börja med värphybrider
Vill man pröva på att ha höns är det bra att börja med värphybrider, de kostar inte mycket, plus att du räddar några stackare som har haft ett uselt liv. Värphöns i hönsfarmer byter de ut vart annat år, eftersom de börjar lägga för stora ägg och så börjar de lägga färre ägg. Men de livar upp igen när de får komma till en bra miljö, efter någon månad när de känner sig trygga börjar de lägga ägg igen. Vi 2 värhybrider kvar som är 6 år, de lägger fortfarande något enstaka ägg (dock inte dagligen mera). En höna kan leva ca. 10 år.


2. Ras höns
Efter att man är säkert på att man vill ha höns kan man börja köpa rashöns. Renrasiga hönor brukar kosta ca. 30 euro. Du behöver inte ha tupp för att få ägg. Men hönorna hålls som en mer samlad flock om man har tupp. Dessutom får de ju sig en kärleksstund nu som då, som kan leda till kycklingar om ruvlusten infaller :). Tuppar kan man få på köpet om du har tur eller så får du ge en billig peng för dem. Läs på och välj en ras som passar ert behov.

3. Lär dig mer
Vill man veta mera innan man köper höns, är det bra att läsa på. Börja med Höns av Anette Sievers, och John Seymour Självhushållning kan jag gott rekommendera. Bor du i  Finska Österbotten håller Maria Österåker hönskurser. Dessutom finns det på FB en grupp som heter Höns i österbotten, där kan du kolla vilka hönsraser andra i nejden har. Kanske finns det liknande i Sverige? På findit.fi brukar uppfödare annonsera ut när de har hönor till salu. Kanske funkar det lika på blocket?

4. Mat
Vi ger våra hönor havre, kalk och matrester, dessutom är de frigående så de hittar sin egen mat (vi ger inget specialfoder).Såklart rent vatten varje dag. Väljer du att köpa värpfoder eller alloder, välj ekologiskt om du kan annars är det stor risk att du ger dina höns genmanipulerad soja och majs som finns i vanligt hönsfoder.

På vintern behöver hönsen proteintillskott och vitamintillskott då de inte längre kan hitta sin mat i marken. Jag brukar då ge dem solrosfrön, nässlor, krossade torkade ärter, linfrön, krossat torkat äggskal, och korn. Förutom havre, kalk och matrester som de alltid har tillgång till. Torkade rönnbär är också bra att ge.

Att ha komposten nära hönshuset är bra för hönorna älskar att söka sig mumsbitar där i form av mask, skalbaggar, larver och matrester.

5. Boende
När man bygger ett hönshus ska man tänka på att de bör ha en sittpinne att sova på, gärna med en hylla under för de skiter alltid mycket när de sitter på pinnen. Välj gärna en skiva med glatt ytskikt så är den lätt att rengöra med en spackel som man skrapar bort skiten med.

 Ventilations hål för till luft och frånluft är nödvändigt i hönshuset. Isolering är också nödvändigt. Hönorna klarar upp till 10 minusgrader, men blir det runt minus 20 och 30 grader behöver de extra värme. Vi brukar lägga in ett batteri till vintern med ett galler runt. Under vinterhalvåret när vattnet fryser inne i hönshuset byter jag det minst två gånger dagligen.

De är bra om det finns ett fönster i hönshuset som släpper in dagsljuset. Men när dagarna blir kortare behöver hönorna extra ljus för att hinna äta. En höna behöver 8 timmar ljus per dygn. Vi brukar tända lampan i hönshuset kl 7 på morgonen och släcka den kl 7 på kvällen. Jag vet de som har gjort så att lampan dimmar ner till kvällen för att hönorna skall hitta till pinnen, men detta är inte nödvändigt om man har rutin på släckningen.

Ett värprede är bra att ha. Men det duger med en låda med lite halm. Om en höna börjar ruva är det bra att ha ett skilt ställe där hon kan få ruva i fred, gärna ett litet hörn av hönshuset med ett rede och lite golvyta (man kan skärma av med en skiva).

En foderautomat med fri tillgång på säd är också bra att ha. (Hönor kan inte föräta sig).

På golvet är det bra att ha halm eller sågspån. Vi brukar ha halm på vintern eftersom vi har tillgång till det ( spån måste vi köpa ifall vi skulle välja det). På sommaren är hönorna mesta dels ute, så då brukar jag inte ha något golv material, detta gör det mer lätt städat.

Hönorna vill ha ett ställe att sandbada för att kunna göra sig av med ohyra. De dammar in sanden mellan fjädrarna så att loppor inte ska trivas. Jag har förstått att aska och kalk är bra att tillsätta i sanden för att hjälpa dem att bli av med ohyran.




6. Lite om ägg

Hönorna brukar börja värpa ägg på våren, de fortsätter värpa under sommaren och hösten. Men vid jul brukar värpandet avta, för att sedan i februari/ mars börja i igen när ljuset återvänder. En höna som ruvar och får kycklingar värper inga ägg, förren kycklingarna är gamla nog att lämna modern. Har man frigående höns finns risken att hönorna hittar hemliga ställen att värpa. Då är det bra om man kan iaktta hönorna, smiter de iväg från flocken ensam, är de troligtvis på väg till sitt gömställe.

Hönor är lättskötta djur, de kräver bara mat, vatten och husrum. De är lika lättskötta som en katt. Men ger dessutom ägg. Har du höns, har du alltid mat (ägg) hemma fastän kylskåpet det ekar tomt. Du har alltid en bra gå bort present. Du har en bra grund till giftfri färg. Hönor är bra underhållning åt barn, de är kul att mata, iaktta, plocka ägg och sköta om hönor, även för riktigt små barn.

7. Slakt och nödslakt
Ska man ha höns ska man vara beredd på att man blir tvungen att slakta. Eller nödslakta ett sjukt eller skadat djur. Men sjuka djur kan man inte äta!

Det blir lätt en tupp för mycket som bör tas bort eller en höna som blivit för gammal och inte längre värper. Jag vet att många blir så kär i sina hönor att slakt är otänkbart, men jag tycker det är lika bra att ta tillvara köttet. Hellre äter jag mina höns som jag vet har haft det bra än höns från en hönsfarm med lidande hönor (de bojkottar jag).

Höns och tuppar som är äldre en 1 år är sega, därför bör de koka i 3-4 timmar. Därefter passar de bra som kött i en gryta eller malda till hönsbiffar till hamburgare.


8. Mera höns åt folket!
Nu låter de här ju dumt efter att jag nyss talat om slakt. Men jag tycker att fler borde skaffa höns, för de är fantastiska djur.

Du ger dem dina matrester, som annars skulle bli en extra kostnad. (Plus att man slipper dåligt samvete när barnen lämnat halva grötportionen.) De ger dig / er både ägg, underhållning, gödsel och kött.

Har du en trädgård? Ifall du svarar:  -Ja!

Vad väntar du på? Gå och köp dig en höna eller två, vetja!

3 kommentarer:

  1. Åh, tack för att du tagit dig tid och skrivit om hönsen. Så intressant och roligt. Blir så sugen men jag måste fixa hönshuset först. Vi ska byta taket i vår men inne kan jag ju städa och göra i ordning det är ganska stort. Vi bor på min släktgård med anor från 1650-talet. Vilket paradis dina hönor kom till - ja det är hemskt hur illa djur blir behandlade jag äter snart inte kött. Älg och kyckling blir det nog mest. Ha det gott och tack än en gång.

    SvaraRadera
  2. Jag har delad vårdnad om 4 hönor och undrar hur mycket matrester jag ska ge dem. Jag kokar makaroner, mixar råa morötter och vitkål, blandar havregryn och youghourt i olika variationer och tillfällen. Mängden är ungefär 1,5 - 2 liter. Detta får de på morgonen tillsammans med ca 1 liter pullfoder. Är detta tillräckligt. Till detta plockar jag av det gröna och nässlor som finns i trädgården. Känner mig osäker på om maten är i lagom mängd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om hönorna värper o ger ägg, är de ett bra tecken på att fodret räcker till. Köp en säck med havre av nån lokal bonde, de är bra som basfoder, matrester bör vara ett komplement.

      Radera