tisdag 24 juni 2014

Ansiktsskrubb mot finnar

Okej, jag erkänner att jag också som många andra kvinnor lider av finnar en viss tid på månaden.
Sommar med värme, svett och fet solkräm förbättrar inte direkt hyn.

Gjorde därför en ansiktsmask härom dagen som jag hittade via ett danskt program från tv.
På morot och rölleka, detta var tydligen munkars sätt att råda bot mot finnar.
Jag gjorde som de förespråkade och bryggde ett starkt te på rölleka ( koka 10 min) som jag sedan hällde över en finriven morot, lät blandningen stå i tio min, sedan var det bara att kladda det i ansiktet. 10 min skulle det dra även där. Bör nog göras upprepade gånger om de ska funka tror jag.

Men jag som är lite lat ( och har inte riktigt tid med lyxiga spa kvällar med två barn) när det kommer till att vårda min hy. Dessutom vill jag ha något som bara är att ta fram ur badrumsskåpet när finnen väl dyker upp. Men utan barabener och kemikalier ska de va såklart. Så jag gjorde mitt egna finnbekäpningsmedel av ogräs. En ansiktskrubb på daggkåpa och rölleka.
 Daggkåpan är en otroligt vacker växt. Den har använts genom tiderna för skönhetssyften, då den lär föryngra hud. Den är dessutom inflamationshämmande och sårläkande.
 Röllekan är nästan bra mot allt. För hudvård är den antiinflammatorisk, bakteriedödande, sårläkande, sammandragande, bra mot torr hy. En infusion ( ett starkt te) på rölleka är bra mot solbränd hy. Den kan även tas invärtes, men ej under graviditet ( men de går jag inte in på nu).
Mixa 1 dl ört med 2 dl salt och 1 msk olivolja. Förvara i badrumsskåpet, håller minst ett halvt år.
Ta lite skrubb i handen och blanda med lite vatten, så att endel av saltet löses upp, gnid in i ansiktet försiktigt. Låt verka en stund, och skölj sedan med ljummet vatten.

Har ni några bra tips mot finnarna?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar