onsdag 2 april 2014

Vegetarisk Grönkålspizza med ägg

Ville dela med mig av en supersmarrig vegetarisk (laktovegetarisk) pizza.
Med grönkål, persilja, lök, blåmögelost 
och ägg. Äggen, persiljan och grönkålen kommer från egen gård. 

Botten: 
1 paket jäst 50g
4 dl ljummet vatten
2 msk olja*
1 tsk salt
3 dl majsmjöl*
7 dl Speltmjöl * (Dinkelmjöl)

Knåda ihop degen. Låt jäsa under bakduk ca. 30 min.

Koka under tiden ihop tomatsås.

1 burk/ tetraburk tomatkross*
1 stor lök*
2 vitlöksklyftor*
Kryddor:
salt 
svartpeppar*
paprikapulver*
oregano*
basilika*
1 msk indiansocker ( eller annan sötning)*

Koka ihop, mixa sedan allt.

Därefter kavlar du ut pizzadegen, lägger på tomatsåsen.
Lägg på fyllningen i detta fall, skivad lök*, grönkål*, persilja*, blå mögel ost ( jag använde aura ost). Därefter strör du över riven ost.
Slutligen kläcker du över ett eller två ägg* ( beroende på hur stor pizza du har)
Grädda i 225 grader ca 20-25 minuter.

(* betyder ekologisk)

Avnjuts med en god sallad till.
Låt det väl smakas!



2 kommentarer:

  1. Tack, perfekt. Jag ska laga en fiskrätt i vilken det ingår grönkål i dag och nästa vecka står det pizza på menyn - nu kan jag använda upp det som inte går åt av kålen i dag. Pizzan ser jätte god ut!

    SvaraRadera
  2. Hemmagjorda pizzor är oslagbara - tack för inspiration!

    SvaraRadera