torsdag 17 april 2014

3 gånger raw påskgodis

 Eftersom mina fröknar vill vara påskhäxor behövs det laddas upp med lite påskgodis. Jag vill inte ge dem "vanligt godis" med massor av socker och tillsatser, så då får man lov att göra eget.
 Lakritsbollar

2 dl eko russin
1 msk eko kokosolja

Mixa allt jämt. In i frysen ca 5 min.
Ta ut ur frysen, rulla till bollar, rulla i eko lakritspulver. (kan behövas rullas ytterligare i lakritspulver innan servering.)
 Raw rockyroad

2 msk eko kokosolja
2 msk honung
2 msk kakaopulver
en nypa himalaya salt

Mixa allt till en jämn smet, Blanda sedan i hackade nötter, russin, och ev. annan torkad frukt. (Jag klippte ner torkade äppelringar som vi torkade i höstas.) Bre ut smeten på ett bakplåtspapper, in i frysen 10 min. Ta ut, skär i bitar. Pudra ev. med kakaopulver och dekorera med lite salt. Klart.
Aprikosägg

Blötlägg i 1 timme ca. 15 torkade eko aprikoser. Häll av vattnet. Lägg i en msk kokosolja. Mixa tills du får en slät massa. In i frysen ca 5 min. Ta ut, forma till ägg med hjälp av 2 skedar, och ev händerna. Dekorera tex. med torkad ringblomma.

OBS! Alla dessa godbitar bör förvaras i kylskåp.

2 kommentarer: